top of page

De vijf basispilaren van een gezond functionerend lichaam en geest

Mensen die geen resultaten boeken hebben vaak de verkeerde prioriteiten. Ze weten niet waar ze moeten beginnen dus er wordt maar wat gedaan, in de hoop op het beste. Elk lichaam is anders en ieder heeft andere behoeftes, dus de manier waarop dingen aangepakt zullen worden, zal per persoon verschillen.


De vijf basispilaren die onderstaand benoemd worden zijn de basis voor een gezonde lichaam en geest, ongeacht wat het doel zal zijn. Zodra deze factoren uit balans zijn, zullen jouw doelstellingen niet behouden worden op lange termijn.


Hieronder wordt een korte uitleg gegeven over de 5 basis pilaren voor een gezond functionerende lichaam en geest. Meer informatie nodig? Kijk dan gerust naar de bijhorende video’s.


Pilaar 1: Slaap

Slaap is de basis voor herstel van je lichaam en geest. Slaap je slecht? Dan zal je niet goed kunnen functioneren, gezond worden of jouw doelen behalen. Mensen denken vaak ook ‘’Ik ga gewoon liggen en dan slaap ik wel’’, en vragen zich vervolgens af waarom ze slecht hebben geslapen… Bijna alles wat je doet op een dag, van na het wakker worden in de ochtend tot de laatste paar minuten voor het slapen gaan, heeft invloed op zowel de duur als de kwaliteit van je slaap.


In de onderstaande video wordt uitleg geven over hoe jij het optimale uit je nachtrust kan halen:


Pilaar 2: Ademhaling

De snelste manier om je fysiologie te beïnvloeden is door middel van je ademhaling. Zodra jij je bewust bent van je ademhaling en de controle erover hebt, dan sta je 10 stappen voor. Jammer genoeg zijn velen van ons niet bewust bezig met de ademhaling, waardoor we onbewust verkeerd ademen. Adem jij langdurig op de verkeerde manier of heb jij helemaal geen controle over je ademhaling, dan zal dit gegarandeerd verschillende lichamelijke en geestelijk gezondheidsproblemen met zich meebrengen. Daarnaast zal ook je prestatie in alles wat je doet in het leven minder zijn en je moeilijker afgaan.


Bekijk de onderstaande video om uitleg te krijgen over hoe jouw ademhaling je leven kan beïnvloeden:


Pilaar 3: Voeding

Voeding kan best een complex onderwerp zijn. Er bestaat bijna geen goede of slechte redenatie hierin. Ieder mens verschilt in waar ze goed aan doen en waar ze een behoefte in hebben. Ongezonde voedingswaren zoals pizza of chocolade kunnen voor sommige mensen juist een goed alternatief bieden. Denk bijvoorbeeld aan zieke kinderen met kanker die geen eetlust hebben en daardoor niks binnen krijgen. In zo'n situatie maakt het niet meer uit wat je binnen krijgt, als het maar voedend is. Dit is natuurlijk wel een voorbeeld van een extreme situatie, dus mocht je al onderweg zijn naar de pizzeria, draai dan maar weer om..


Uit onderzoek is gebleken: het beste dieet is het dieet dat jij kan blijven volhouden.

Afhankelijk van jouw persoonlijke situatie zoals je levensstijl, genetische aanleg, gezondheidsbehoeftes, doelen en voorkeuren is het van belang om aanpassingen te maken zodat jij een passend dieet kan samenstellen waarmee je jouw doelen kunt behalen.

Er zijn natuurlijk wel bepaalde basisrichtlijnen die voor de meeste mensen wel relevant zijn. Dit en nog veel meer wordt uitgelegd in de onderstaande video:



Pilaar 4: Beweging

Bewegen is een breed begrip. Hierbij een korte samenvatting van alle bewegingen die belangrijk zijn om mee te nemen in jouw dagelijkse routine. Denk dan bijvoorbeeld aan: wandelen, krachttraining, spieropbouw, cardio, rekken en strekken of andere sportactiviteiten. De bewegingen die bovenstaand benoemd worden hebben ieder zijn eigen gezondheidsvoordelen.


Waar het om gaat is: hoe is de kwaliteit van jouw bewegingen? Met andere woorden: heb je een goed bewegingspatroon? Een slecht bewegingspatroon kan leiden tot blessures. Daarnaast kan het ook invloed hebben op je fysiologie en het kan onnodige stress veroorzaken, waardoor jij uiteindelijk je doelstellingen niet zal behalen en behouden.

Beter en efficiënter worden in alle bewegingen is een skill, een skill die aangeleerd kan worden. Het is belangrijk om eerst de uitvoering van je bewegingen perfect te krijgen, voordat je meer gewicht gaat tillen.


In de onderstaande video wordt uitleg gegeven over het belang van verschillende bewegingen en er wordt nog meer handige informatie verstrekt:



Pilaar 5: Stressmanagement, mentale en sociale gezondheid


Stress, sociale gezondheid en jouw mentale gezondheid zijn problemen waar menig mens wel eens mee te maken heeft. Bij sommigen zal het probleem groot zijn en is het overduidelijk dat er iets moet veranderen. Daarentegen zal het bij velen minder opvallen, waardoor de symptomen meer op achtergrond zijn en er minder bewust mee om gegaan wordt. Het resultaat hiervan is dat er niet op tijd actie wordt ondernomen en waardoor het ingewikkelder wordt om het probleem op te lossen, of in sommige gevallen zelfs al te laat is om het te verhelpen.


In de onderstaande video wordt er uitgelegd hoe de drie onderwerpen jouw leven kunnen beïnvloeden en hoe jij je daar bewust van kan worden. Tot slot krijg je ook een aantal tips over hoe je dit kan oplossen:




Weet jij niet waar te beginnen? Stuur dan gerust een email en dan kijken we samen of we iets voor elkaar kunnen betekenen.

bottom of page